Propietats de la dieta mediterrània.

Títol: 
Estudi de la capacitat antioxidant de la ceba, calçots, vins i cava, aliments típics de la dieta mediterrània
Autor:  Munné Parera, Joan
Tutor/dire:  Almajano Pablos, Maria Pilar
Universitat:  Universitat Politècnica de Catalunya
Centre docent:  Escola Superior d'Agricultura de Barcelona (1987-)
Càtedra Depart  Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia
Matèries:  Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria agroalimentària::Indústries agroalimentàries::Tecnologia dels aliments
Data:  jun-2006
Tipus de document:  Bachelor thesis
Descripció: 
Els darrers anys ha crescut l’interès per l’estudi de la dieta mediterrània degut a les propietats beneficioses per la salut dels aliments bàsics que poden aportar els aliments bàsics d’aquesta
 dieta, principalment els vegetals i les fruites. Els polifenols, són un dels components principals
 dels vegetals i fruites que poden contribuir a la millora de la salut degut al seu potencial
 antioxidant, afavorint una millora en la qualitat de vida. En aquest estudi es pretén quantificar
 la quantitat de polifenols i la capacitat antioxidant de dos tipus d’aliments bàsics de la dieta mediterrània, la ceba i el calçot com a model d’aliment vegetal sòlid (fent l’extracció de
 polifenols amb diferents dissolvents), i els vins i cava com a producte líquid derivat de la fruita.
 Per realitzar aquestes mesures s’utilitzen dos mètodes diferents de mesura de
 polifenols totals (Folin – Ciocalteau i IPT) i de capacitat antioxidant (TEAC i FRAP)
amb una bona correlació entre ells. Addicionalment es realitza un estudi que consisteix
 en avaluar l’oxidació d’un sistema model (emulsió oli – aigua) on s’hi ha afegit les mostres
 de ceba, calçot, vins i cava a diferents concentracions com a antioxidants. Per estudiar
la dinàmica de l’oxidació del sistema model amb aquests antioxidants naturals s’ha
 avaluat l’evolució del Valor de Peròxids.  
 
 
 





Fruites, verdures i càncer
23.07.2003
 

Moltes vegades hem sentit a parlar dels beneficis de la dieta mediterrània. Però darrerament hem sentit notícies que relacionen el consum de fruita i verdura amb la prevenció del càncer. L'estudi analitza la capacitat quimioprotectora de les verdures de més consum a Catalunya. La quimioprotecció és el reforç de les vies i els processos que té l'organisme per protegir-se de les substàncies tòxiques. Es pot potenciar amb aliments, fàrmacs o productes enriquits i suplements vitamínics.

Les primeres consideracions que fan els científics és que sempre és més recomanable un aliment que no pas un complex de vitamines aïllades. En aquesta línia, és recomana menjar cinc racions de fruita o verdura al dia.
Per fer l'estudi, han seleccionat 15 verdures d'alt consum a Catalunya, de famílies tan representatives com les crucíferes, que inclouen les cols i el bròquil, o la família "Allium", amb alls, cebes i calçots.

Aquí, a l'Hospital Clínic, on hi ha la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona, és on s'ha fet aquest estudi, finançat per Danone i el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona. Gràcies a les seves conclusions, sabrem quines de les verdures que consumim són les millors aliades del nostre metabolisme.

El nostre fetge efectua un procés metabòlic per convertir les substàncies en hidrosolubles, per poder-les eliminar per l'orina. Doncs bé, durant aquest procés, les substàncies procancerígenes, a les quals normalment estem exposats, s'oxiden i la seva toxicitat augmenta perillosament per al nostre organisme.

Llavors es tracta de reforçar una segona fase del procés metabòlic, on l'acció d'uns enzims destoxicadors inactiva aquests productes perillosos.
Els principis actius que aporten les verdures afavoreixen el treball d'aquests enzims, i converteixen el balanç del procés metabòlic en favorable per al nostre cos.

Per fer l'estudi, han triat les verdures en funció de tres criteris: que siguin de consum habitual a Catalunya, que n'hi hagi resultats previs a la literatura científica, i finalment, que sigui una varietat de verdura autòctona.

Primer han recollit les mostres de verdures, les han liofilitzat i n'han extret els principis actius. Després s'han aplicat els extractes vegetals in vitro a cultius cel·lulars i s'han comparat amb altres cultius sense els extractes.

De les 15 verdures seleccionades, les més actives per a la inducció dels sistemes enzimàtics són el bròquil, la coliflor, la col i el calçot. El calçot s'ha revelat com un gran aliat del metabolisme, com a antioxidant i també com a inductor enzimàtic.

Hem vist com les verdures ens afavoreixen la quimioprotecció. Doncs bé, en altres parts del planeta se n'estan estudiant alguns dels principis actius, amb la finalitat de trobar un fàrmac per a la prevenció del càncer.

Per exemple, a la Xina, a la província de Qui Dong, hi ha molts afectats de càncer de fetge, a causa del mal estat del gra emmagatzemat, que se'ls contamina amb fongs. Allí s'està tractant un gran nombre de persones amb un principi actiu d'aquestes verdures, concretament de les crucíferes, l'oltipraz, per veure si disminueix el càncer de fetge.